THE VELDMAN BROTHERS (NL)
Home

Reeds enig tijd verkondigen we dat het niveau van de bands op ons vasteland gestadig omhoog klimt. De lat bij de bands ligt tamelijk hoog en dat komt alleen maar ten goede aan de kwaliteit van de muziek. Rest nu nog enig chauvenisme vanwege de clubuitbaters, bookingsagenten en festivalorganisators en we zijn verzekerd van goede live music voor de komende decennia.

Dat dit in Nederland zeker ook het geval is bewijzen de Veldman Brothers hier met hun debuut cd 'Home'. De release dateert al van eind 2007 maar op vraag van 'den Bennie' hebben we Home eens beluisterd en onder het motto 'beter laat dan nooit' geven we hier een kleine expressie. De Cd bestaat uit 12 live recorded nummers en kan je catologeren onder de noemer stevige Texas Blues.

De band bestaat uit de broertjes Gerrit (guitar) en Bennie Veldman (B3/bluesharp). Samen met een stevig klinkende Rhythm sectie (Marco Overkamp/drum en Donald VanderGoes/bass) timmeren ook zij aan hun 'crossroads'. Hun mosterd haalden ze een beetje bij al de groten van de Bluesscene maar uiteindelijk inspireren ze elkaar en het resultaat mag er wezen. Op een paar nummers na ze allemaal van de hand 'The brothers' en met 'Brothers Shuffle' als opener geven ze al dadelijk hub visitekaartje af. De harmonie van guitar, slideguitar, B3 en Bluesharp past perfect samen. Zelfs de covers 'Killing Floor' van Chester Arthur Burnett aka Howlin' Wolf en Easy Rider van Ma Rainey werden voorzien van een eigen arrangement en brengen deze klassiekers geen schade toe...integendeel.

12 bluesongs en toch verschillend. Van One More Change tot het swampachtige Daytrippin' Man, ze klinken solide en diegene die de Veldman broertjes in huis halen zullen er zeker geen spijt van hebben. (Freddy)

info artist:

tracklist:
01 Brothers Shuffle